2011 és a Google

Végre

2011-ben valami megváltozott, aminek már régen meg kellett volna történnie.

A behemót minimalista technológiai szemléletű Google megpróbálja design oldalon is megszorongatni a vetélytársait.

Az, hogy nem sikerült valami jól elsőre? Benne van a pakliban. Ugyan kinek jön be az első dobás? Keveseknek.

Év közben kérdezték is a véleményem. Bennem is motoszkált, hogy írok róla, de végül nem tettem. Lemaradtam róla. Nem is írhattam volna érdemben, ha így év végére a Google nem rukkol elő a Google Bar ötletével:

A számolás

Hol is kezdődött? Ott, hogy egy csúnya fekete sávot terveztek  a kereső főoldalára, a Gmail, Reader, Docs, stb. szolgáltatás fejlécébe. Főleg az olyanoknak nem tetszett, akik világos témát használtak Gmailban. De a legnagyobb hibája, az volt, hogy továbbra sem lehetett az elemeket személyre szabni. Illetve a különböző szolgáltatásokban más-más sorrend van rajta.

Aztán gyorsan bejelentették a Pluszt. Ez rögtön értelmet adott a fekete sávnak. már nem látszott olyan csúnyának, hiszen tartalom volt mögötte.

Bár ennek a legnagyobb baja a neve maga. Minden első éves  marketinges főiskolás tudja, hogy kereshető nevet kell adni egy terméknek. Hogy a nyavajába keresel a + jelre a Google-ban?

A nyarat szépen átvészeltük a Plus [+én] fejlesztésével. Sokan sok mindent írtak róla. Én nem érzem sem rosszabbnak (és így visszanézve) sem jobbnak a másiknál (vö.: facebook). A körök, a szabályozható minőségű nyilvánosság ötletéért jár a pirospont, de könnyedén másolható átvehető. Így is történt.

Az olvasás

Jól látszott, hogy ki kell dobni a házon belüli konkurenciákat. a Google Reader megosztásainak repülnie kell. A döntés mind üzletileg, mind technológiailag érthető.

Na de a kivitelezés?

Lehúzták a redőnyt. Hé!

Mi a francért nem vezettek át a Plusra? Senki sem tudja. Ugyan, mibe került volna a meglévő megosztásokat becsatornázni, a követettekből legyártani egy Reader Shared kört? Esetleg a kör alapján képzett RSS-t visszavezetni a Readerbe?

Ne mondja nekem senki, hogy túl melós lett volna.

Egyébként amikor megjelent a Plus én azt hittem, hogy a Readert teljesen beolvasztják.  Én ezt tettem volna. Van rá hely. Nem elfért volna a megosztások mellett, hogy RSS-ből származó hírek is belekerüljenek? Dehogynem.

Ehhez képest szereztek egy csomó elégedetlen felhasználót.

Az írás

Na de vissza a design elemzéséhez, hiszen mégiscsak ezért vagyunk itt.

Herztfeld (és csapata) mindent elkövettet, hogy a lassan 10 éve toldozgatott, foltozgatott látványt felfrissítse. Jól tudva, hogy ezzel egy véget nem érő feladatra vállalkozik, vagy modernet, vagy időtállót tervezel. A kettő között alig van átjárás.

Kis kitérő: Ha kiveszed a vonalakat egy felsorolás típusú listából a sorokat távolabb kell tenni egymástól, hogy fenntartsd az olvashatóságot. Hogy tényleg ki kell-e venni a vonalakat? Nos erre a választ Gmail felületének fejlődése is jól mutatja. Nem kell!  😉

Ugyanígy jártak a többi szolgáltatással. Kisebb-nagyobb buktatók után egy elég jól használható és egységes képet kaptak a legkülönbözőbb szolgáltatások. (Kíváncsi leszek, hogy az épphogy felfrissített Analiticset mikor fogják átrajzolni.) Itt körbe is értönk az elejéhez. Kiderült, hogy az elsőnek bevezett változás a fekete csík, (ami a Plus marketingje miatt jelent meg) nem jól sikerült.

Most majd meglátjuk. Mi lesz ebből. Én 2 dolgot kérek, és akkor rendben vagyunk:

  • Legyen végre személyre szabható! Ami nekem kell, azt rakhassam oda. Ennyit már a Microsoft is megtanult.
  • Ne kelljen többet kattintani mint elötte! A fekete csík megjelenésse elött 1 kattintás volt a felhasználóváltás. Most 3…

Találkozunk 2012-ben!