Egyforma

 

Amióta csak létezik a web, a fejlesztők, tervezők azon fáradoznak, hogy mindenféle eszközön teljesen egyformán jelenjenen meg a tartalom. Annyira erős késztetés ez, hogy időről-időre kampányt is képesek indítani, csak ezért:

This website is dedicated to watching Internet Explorer 6 usage drop to less than 1% worldwide, so more websites can choose to drop support for Internet Explorer 6, saving hours of work for web developers.

(én is tudom, hogy biztonsági megfontolások is vannak, de nem erről van most szó)

Soha sem értettem. Ismerem az egyformát, ismerem azt amikor a technika lehetővé teszi, hogy több ezer teljesen egyforma (kézzel fogható) darabot gyártsunk valamiből. Mit design nem érdekel. És sem a tervezőket sem pedig a fejlesztőket meg nem értem.

Találd meg a lényeget

Ugyanis nem ez az érdekes. Senkit, de tényleg senkit sem érdekel az alkotókon kívűl, hogy pixelre egyforma legyen minden operációs rendszeren és minden böngészőn és minden eszközön és minden napszakban és minden pontján a földgolyón.

Legyen jó, legyen egységes, legyen érthető, legyen használható. Na de nem mindegy, hogy egymásra fektethető-e?

Maszturbálásra jó. Egy 16 évesnek. De egyébként?

Egységben az erő

Ráadásul, amit a weboldal fejlesztők egyik oldalon véres verejtékkel próbálnak elérni, a másik oldalon a böngésző fejlesztői félkézzel lerombolnak. Mint egy bolygóméretű virtuális Kőműves Kelemen ballada. Csak bele kell nézni bármilyen CSS3 kódba. Tele van -webkit- és -moz- előtagokkal, és IE 7, esetleg IE 8 resettel, alapvető stílusok definíciójával, stb. Nagy részük csak azért, hogy az utolsó border, text-shadow, és fokozat ugyanúgy álljon.

Aztán az a rengeteg siránkozó blogbejegyzés, hogy az IOS az Android , a Win akármi és a z OS X nem ugyanolyan élsímítást használ a betűknél. Nem így jeleníti meg ezt, nem úgy azt.

First thing first

Nem mondom. Ezek a dolgok is fontosak lehetnek. De van ami ennél nagyságrenddel fontosabb. A tartalom. Amit ki kell szolgálni. Aminek olvashatónak, elérhetőnek kell lennie. A vizuális identitás fontos. A márkaazonosság is. Az egész marketing szakma is. A jó terv is. De a használhatóság fontosabb. A kereshetőség, a konzekvens navigáció, az olvashatóság, az egyértelmű üzenetek. Mégis még mindig ott tartunk, hogy 1 pixel elmozduláson agyalunk.

Amúgy sem hiszek a  weboldalak kézi kódolásában. 20 éve ismerem, használom a PostScript nyelvet. Mára nem maradt senki, aki kézzel írna ilyet. Már az is csodaszámba megy, ha valaki el tudja olvasni. Mégis pontosan azt az eredményt kapjuk, amit a tervezők megálmodnak.