Media Queries. Egy rossz kérdésre adott válasz

Nem az az igazi kérdés, hogy hogyan jelenítsünk meg valamit egy weboldalon, hanem az, hogy mit jelenítsünk meg. Nem csak abban kell megkülönböztetni a weboldal megjelenítésére alkalmas eszközöket, hogy hogyan jelenjen meg rajtuk a tartalom, hanem abban is, hogy milyen (és mennyi) tartalom jelenjen meg. Természetesen ennek a kérdésnek része, az is, hogy mekkora is az a felület, amelyiken meg akarjuk jeleníteni. Erre a Media Queries valamilyen színtű megoldást nyújt, hiszen a megjelenítés módját módosítja a mérettől függően. Csakhogy ez a kérdésnek csak egy apró része. Az igazi kérdés az az, hogy hogyan lehet az adott tartalmat az adott eszközön a legjobban megjeleníteni. Ergo, mit kell megjeleníteni az adott eszközön.

Nézzünk meg egy egyszerű kérdést

Elfér, az adott tartalom a rendelkezésre álló felületen (telefon, táblagép, böngészők) vagy nem fér el?

Jelenleg nincs megoldás a tartalom szempontjából erre a kérdésre. Azaz megmondjuk előre mennyi tartalmat akarunk egy oldalon megjeleníteni, aztán (pl. a media queries segítségével) valamit majd kezdünk vele. Pl. részleteket eltüntetünk belőle. De ennek úgy is az a végeredménye, hogy a tartalom nem fér el. Ekkor mi történik? Görgetni kell  a képernyőt. Mondhatnád, hogy nagy deal, akkor meg mi van? De hát az egész Media Queries abból a felfedezésből született, hogy ha már görgetni kell, akkor legalább ne görgessünk két irányba.

Lehet ezt még tetézni

Nincs is annál rosszabb egy ilyen helyzetben, mikor a tartalom előállítója azt gondolja, hogy olyan hosszú az ő mondanivalója, hogy önálló lapokra tördeli. (Vagy az oldalletöltést akarja növelni, de ezt most hagyjuk,) Innentől kezdve 2 különböző dolgot is kell művelnie a felhasználónak (aki a tartalmat nézi), görgetnie és lapoznia. Ugyanott vagyunk ahol a part szakad.

A rossz kérdés

Ha a megjelenítő eszköz felbontása nem a CSS-ben, hanem a HTML-ben, PHP-ben, Javascriptben, vagy bármi másban (amit a tartalom előállításánál használunk) lenne meghatározva, akkor  a tartalom legenerálásakor lenne válaszunk arra, hogy mennyi tartalom fér el az oldalon. Ekkor lenne lehetőségünk, hogy a fenti példában a felhasználónak maximum egy dolgot kelljen művelnie. vagy lapoznia vagy görgetnie.

Ráadásul nem csak ezt a problémát oldhatnánk meg, hanem olyan dizájnproblémákat is, amelyekkel a weben ami napig nem birkóztunk meg.

Lukak a dizájnban

Nézzük pl. a Boston Globe modern weboldalát, amely gyönyörűen módosul a böngésző ablak szélességének változására. Feltehetően mobiltelefonon, iPadon és ki tudja milyen eszközön jól leköveti a képernyő felbontását, olvasható méretű betűkkel rendelkezik. De amit én látok, a rengeteg pozitív és előremutató fejlesztés mellett az az, hogy ott van 3 hasáb,amely 3 különböző mennyiségű tartalmat tartalmaz, innentől kezdve a leghosszabb hasáb miatt a másik 2 hasáb vége üres.

Szinte elképzelhetetlen hanyagság dizájn szempontjából. Ennek nincsen tartalmi oka, ennek nincsen dizájn oka. Ennek technikai oka van.  Nem tudnak ezek az elemek a hasábok között vándorolni. Nem tudják egymást feltölteni. nem tudnak megnőni. Nem tud egy cikknek a bevezetője olyan hosszú lenni, hogy pont az adott helyet kitöltse. Ha egy kicsit több hely van, akkor automatikusan hosszabb vagy rövidebb legyen. A tartalmi elemekbe nem tudunk belenyúlni. Nem tudunk a képből egy részletet kiemelni, ha kicsi a hely vagy egy nagy képet mutatni, ha nagy a hely. Maximum ugyanazt a képet méretezzük át.

A végtelenbe és tovább

Sajnos ez a Media Queries határa. Ez egy nagyon nagyszerű dolog, nagyon jó irányba megy, de sajnos rossz kérdésfeltevésre ad választ, mert nem csak a tartalom megjelenítése a lényeg, hanem az is, hogy mennyi tartalmat jelenítsünk meg. A kettőnek együtt kell működnie.  Ez az együttműködés, ez a szinergia hiányzik még a webtervezésből. Ez a lehetőség még nincs kiaknázva.

Hajrá, kedves fejlesztők. Mi dizájnerek várjuk ezt a lehetőséget.